Presentació de nou programa. /EPDA El Museu de Belles Arts de València ha presentat la programació
d'exposicions temporals per a 2022 que ressalten la figura del pintor
alacantí Josep Aparicio Inglada, el disseny tèxtil en l'art, les dones
artistes a Espanya i el retrat en l'Edat Moderna.
El director
del Museu de Belles Arts de València, Pablo González Tornel, ha
desgranat els detalls de les quatre exposicions que es mostraran al
centre d'art en 2022.
La primera mostra (24 de febrer - 29 de
maig) està dedicada a Josep Aparicio Inglada (Alacant 1770 - Madrid
1838), artista del qual mai s'ha realitzat una exposició individual. Va
completar la seua formació artística a París on va coincidir amb el
mestre neoclàssic Jacques Louis David i el pintor romàntic
Jean-Auguste-Dominique Ingres. Quan va tornar a Espanya va ser nomenat
pintor de cambra de Ferran VII.
La proposta expositiva recupera
l'artista alacantí més important de les primeres dècades del segle XIX
i, per a fer-ho, parteix d'una important selecció de dibuixos, gravats,
fotografies antigues i documents localitzats en grans institucions per a
descobrir les obres que integren la seua biografia artística i
ressaltar el context en què es van crear. Està produïda pel Consorci de
Museus i comissionada per Pilar Tébar, historiadora de l'art i directora
cultural de l'Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert.
Del
16 de juny a l'11 de setembre es proposa un viatge al disseny
preindustrial i industrial amb les flors aplicades a teixits, que a la
Comunitat Valenciana està lligat a la indústria sedera.
Les
flors sorgeixen en el gènere del bodegó i les natures mortes del segle
XVII, però no va ser fins al segle següent quan, a través de l'Escola de
Flors i Ornats, es va institucionalitzar l'estreta relació entre l'art i
el disseny tèxtil. El Museu de Belles Arts ha volgut fer aquesta
exposició de 'Disseny, sedes i flors' en coincidir amb la capitalitat
mundial del disseny i el comissari és el director del Museu, Pablo
González Tornel.
Durant l'estiu (30 de juny - 18 de setembre)
'Cap a poètiques de gènere' descobreix la presència de la dona en l'art
produït entre 1804-1939 a Espanya. En aquesta exposició es reflecteix el
llarg procés de les dones fins que han format part de l'estructura
modal de la cultura artística i desemboca en manifestacions plàstiques i
conceptuals amb una identitat manifesta. Els professors universitaris
Concha Lomba, Jaime Brihuega, Rafael Gil i Magdalena Illán són els
comissaris d'aquesta mostra produïda pel Consorci de Museus.
Per
a tancar l'any (20 d'octubre - 5 de febrer) s'ha programat 'Ànima.
Pintar el rostre i l'ànima' sobre el valor del retrat durant l'Edat
Moderna des de la perspectiva de ser retratat com a desig de no
esvair-se amb la mort.
El director del Museu i comissari ha
dissenyat una introducció reflexiva i sis seccions delimitades pels
epígrafs: cos i ànima; passat i futur; comunitat i individu; nosaltres i
el record; mort i oblit; i fama i memòria amb què demostra com el
retrat, mitjançant la fixació de l'efímer, ha pretés véncer l'oblit.
Comparte la noticia
Categorías de la noticia