Este sitio web utiliza cookies, además de servir para obtener datos estadísticos de la navegación de sus
usuarios y mejorar su experiencia de como usuario. Si continúas navegando, consideramos que aceptas su
uso.
Puedes cambiar la configuración u obtener más información en nuestra política de cookies pulsando aquí.
Vilafamés difon els anys de la II República al poble amb l'ajuda del periodista Joan Barceló
El municipi celebra les seues Jornades de Memòria Històrica
0
REDACCIÓ - 16/04/2025
Jornades de Memòria Històrica a Vilafamés. /EPDA
Vilafamés va celebrar les Jornades de Memòria Històrica des d'un punt de vista local, posant el focus en els anys de la II República directament en el municipi. La jornada, celebrada a la vesprada, va començar amb una visita guiada al Camp d'Aviació 442 que va suposar, durant la Guerra Civil, un enclavament d'alt valor per al bàndol republicà. La visita va comptar amb explicacions informatives i de context per a conéixer la importància del Camp d'Aviació i el seu funcionament.
El plat fort de l'esdeveniment va mostrar-se a l'espai cultural Quatre Cantons amb la participació del periodista Joan Barceló, descendent de Vilafamés. Barceló és net de l'enginyer Barceló, mallorquí qui va construir l'avinguda Barceló d'entrada al municipi i va modernitzar la xarxa de vials del poble, substituint l'entrada a Vilafamés que en aquell moment era el carrer Paseo.
Joan Barceló va mostrar documents i apunts conservats del seu avi i la seua família materna, els Matutano, naturals de Vilafamés. En estes explicacions va contextualitzar les primeres dècades del segle XX fins a arribar als anys 30 i la II República. Es va abordar l'estructura territorial dels camps de cultius i la societat fonamentalment agrària i ramadera que s'estenia des de Vilafamés fins al Maestrat castellonenc i terolenc. Una mirada al passat per a entendre el camí que ha emprés Vilafamés durant les últimes dècades i els canvis que s'han succeït des d'una òptica molt focalitzada en el poble de la Plana Alta.
Les Jornades de Memòria Històrica han sigut organitzades per l'Ajuntament de Vilafamés i compten amb la col·laboració de les entitats culturals Grup per la Recerca de la Memòria Democràtica de Castelló (GRMDC) i Archivo Guerra y Exilio (AGE).